Selasa, Disember 29, 2009

jauh berjalan,banyak kesakitan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Tadi petang,kami ada sedikit masa senggang. Lab kimia tak ada,so aku pn ikut menyibuk Aisyah Madini ngan Fiza gi Low Yat.. Sekali ngan Jehan..

Dari KL Sentral ke Monorel,kami jalan kaki . Tengah jalan-jalan tu,lebih kurang tiga orang yang bagi aku masih punya kudrat duduk bersila sambil menadah bekas;meminta belas ihsan orang yang lalu-lalang. Ada seorang ibu ini duduk smbil memangku anaknya yang masih bayi manakala anak yang lbih tua duduk di sebelahnya.

Bagi aku,ini bukan tempat mereka. Sepatutnya ibu ini sedang bekerja,anaknya pula dihantar ke pusat penjagaan. Sebab bagi aku ibu ini masih mampu,masih kuat.. Alangkah baiknya kalau ada yang menawarkan pekerjaan rather than bagi dia wang;yang pasti akan habis pada hari itu juga jika digunakan..

On the other side,inilah dia peluang yang Allah nak bagi untuk mereka yang lebih upaya untuk bersihkan jiwa,bersihkan harta. Cari sebanyak mana redha Allah selagi mampu.

Tangan yang diatas (pemberi) lebih baik dari tangan yang dibawah (penerima). Bukan bermaksud orang yang menerima itu hina,cuma bagi mereka yang berada di posisi memberi lebih banyak nilai (+) berbanding yang menerima. Dengan kata lain,siapa yang memberi akan dimuliakan Allah dan juga manusia. Boleh je si miskin memberi kepada si kaya,beri makanan contohnya (majlis2 knduri)... tak semestinya kaya sahaja memberi,miskin sahaja menerima.

Dan jangan pulak kata mereka yang menerima itu hina atau tak mulia. Mereka cuma mendapat nilai yang lebih kurang dari pemberi. Jangan kita guna alasan ni untuk memukul, mengherdik dan mghina mereka yang menerima..

:)
Sambung balik cerita..
Panjang lagi nih..
hihi

Actually,ni first time aku smpi Low Yat.. Kalau nak gelak silakan, tp tulah,duduk kat Selangor pn xpenah smpi.. =p
Rasa takut semacam,tp lg prefer rasa takut dari lgsung takde rasa tu. Sekurang-kurangnya aku tak berani nak buat perkara yang tak berapa nak elok..
Dah abis jalan cuci mata,tgok kawan beli barang,kami terus ke Times Square.

Dah penat sebenarnya. 2 jam kat Low Yat je,itupun hny melihat keindahan harga2 barang kat situ. Belinya idak..

Tapi memang tak kusangka, terserempak dengan Kak Asma'.
Kak Asma' Abd Rahman,kakak liqo' aku yang pegi ke New Zealand untuk smbung study kat sane..
Kak Asma' kakak liqo' untuk liqo' first aku waktu jadi naqibah (xlayaklangsung..) kat Sambest dulu..
Memang xpercaya. Seingat aku dia kat luar negara,so sape plak yang depan mata nih..
Nasib baik Kak Asma' ingat aku,klu x.. Malu je dok tenung orang dengan pandangan puak Hyuuga.. Dia sekarang tengah cuti sebulan..

Dalam pukul 5 kami balik. Penat dah bertambah2.. Tambahan kepada penat 2 jam duduk buat programming dalam makmal comp. Semangat nak tengok katil yang membuatkn aku terus tabah bergerak balik. Keep on movin'.. Keep climbin'..
hhuhuu

Alhamdulillah,aku da recharge balik power yang hilang,cuma sekarang ni masih sakit belakang. Maybe sebab duduk lame sangat or tidur tak betul..
K,selamat tidur..
terima kasih baca post yang merepek banyk nih..
=D

Salam'alaikum.. :)

4 ulasan:

Nurul Athirah berkata...

ehee..
kita pun belum pernah pergi low yatt laa
x yah malu k..
u ada geng..
upin n ipin gang..ngeh2

beli ape je kat sana?

Tanpa Nama berkata...

tisbahii 'ala khiir..
gudnyte..
sweet dreams
sleep tight
dream of me

aisyah berkata...

aisyah,nme kak asma' : asma'abdul razak kn..

Unknown berkata...

salam.. aisyah.. jomla melawat blog kte.. hee